Vinttigalleriassa Sampo Ketonen

Vinttigalleria 17.2.-22.3.2018

Sampo Ketonen
Kotikoivu

"Koivu, joka oli jättimäinen kaksihaarainen hyvin vanha koivu. Lapsena kiipeilimme veljeni kanssa sen paksuilla oksilla. Oksilla roikkui keinu ja riipputikkaat. Noin kahdeksan vuotta sitten tuuli kaatoi toisen haaran. Kaatuneesta osasta jäi talteen jokunen lankku, joista tuli muutama jakkara ja tv-taso. Neljä vuotta sitten jäljellä oleva runko piti kaataa turvallisuussyistä. Tyvi oli pahasti haljennut ja rungon sisusta alkanut jo märäntymään. Koivun lahot alaoksat olivat jo pelkästään 10-20cm halkaisijaltaan.

Näyttelyn suurin veistos "Pöllökoto" on koivun tyvi, johon oli muodostunut reikä. Tämä reikä ja halkeama aiheutti lopulta koivun hitaan kuoleman. Reikä toimi myös aikoinaan pöllön pesäkolona. Veistoksista näkee osan Kotikoivun tarinaa ja kuinka se on muovannut itseään ajan saatossa. Kuinka se lopulta on ikuistettu eri muotoihin, ja edelleen jatkaa muotoutumistaan varastoon sahatuista lankuista. Eikä pelkästään katoa savuna ilmaan tai lahoa maahan.

Näyttelyn valokuvat tuovat esiin suomalaisen luonnon. Sen arkisen kauneuden monissa eri muodoissaan, jonka voi nähdä, jos vain hetkeksi pysähtyy sitä katsomaan."

Aukioloajat

Keuruun museo on avoinna
ti - pe klo 11–16.

Perjantaina 8.3. pidennetty aukiolo klo 18 asti.

Talvinäyttelyihin vapaa pääsy.
Kesänäyttelyyn pääsymaksu  8 €/5 €. Alle 18-vuotiaat ilmaiseksi.

Museon toimisto
museo@keuruu.fi