Herpmanin pojat - isoviha Keuruulla

nettisivuille edited-1

Näyttely on päättynyt. Näyttelyn tekstit tulevat luettaviksi museon nettisivuille syksyn aikana. Keuruun kansalaisopiston luentosarja Herpmanin pojista jatkuu, seuraava luento ti 7.10. klo 18, aiheena Herpmanin pojat - totta ja tarinaa.

Keuruun museon näyttely Herpmanin pojat - isoviha Keuruulla vie näyttelykävijän 300 vuoden taa aikaan, jolloin Keuruun kirkkoherra Yrjö Herpmanin ylioppilaspojat, Gabriel, Juhana ja Kustaa, ryhtyivät isovihan melskeissä sisseiksi. Pojat kuolivat taistelussa loppuvuonna 1715, mutta heidän maineensa jäi elämään. Näyttelyssä esille pääsevät myös poikien henkilöhistoria ja isovihan karut vaiheet. Näyttely pohtii Herpmanin poikien sankaruutta ja kertoo muistitiedon kuljettaman tarinan muutoksista.

Näyttely kuljettaa kävijän tähän päivään kertoen, miten jälkipolvet ovat vaalineet ja käsitelleet Herpmanin poikien tarinaa kirjallisuudessa ja näyttämöillä. Se kertoo, miten jälkipolvet ovat rakentaneet Herpmanin pojista esimerkkejä antaumuksellisesta isänmaallisuudesta aikana, jolloin Suomea rakennettiin. Tätä uhrautuvaa sankaruutta kunnioittamaan pystytettiin kaksi muistomerkkiä, Ketveleen kannakselle ja Ampialaan. Mutta olivatko kolme sissiä kotiseutua puolustavia sankareita, vai toiko juuri heidän toimintansa ryöstelevät ja tuhoa kylvävät venäläiset syrjäiselle Keuruulle?

Näyttelyssä tuodaan Herpmanin poikien tarinaa esille aina tähän päivään saakka näyttelytekstien, kuvien ja esineiden kautta. Tarinaa kuvittavat muun muassa Pirre Vaijärven piirrokset Asko Martinheimon vuonna 1980 ilmestyneestä teoksesta Kolme sissiä. Esille pääsee myös poikien tarinan käsittely lehdistössä. Näyttely tuo mukanaan myös uutta, sillä esillä on kolme tänä vuonna valmistunutta Herpmanin pojat -aiheista Ulla Tulosen grafiikan teosta sekä kirkkoherra Ossi Poikosen uusi runo. Esillä on myös dokumenttikooste Herpmanin pojat ja isoviha, tekijänä Kyösti Tolppanen Keuruun Elokuvaajaseura ry:stä. Sankaripajassa kävijä haastetaan pohtimaan sankaruutta ennen ja nyt. Ja mikä onkaan sankarin mitta?

Herpmanin poikia on pidetty ensimmäisinä keuruulaisina pioneereina. Näyttely pääseekin esille Keuruun lakkautettavan pioneerirykmentin viimeisenä toimintavuotena. Lisäksi Kamanan vinttigalleriassa on esillä Keuruun museon tuottama, yhteistyössä puolustusvoimien kanssa tehty näyttely Varuskunnan aika Keuruulla 1967 - 2014, jossa esitellään mm. nykyisen Pioneerirykmentin toimintavuosia.

Keuruun museo on tuottanut näyttelyt yhteistyössä useiden paikallisten yksityishenkilöiden kanssa. Näyttelyyn on saatu valokuvia Isonkyrön kotiseutuyhdistys ry / Napuen taistelun ennallistamisnäytös -projektin kautta. Näyttelyä ovat tukeneet Vaissi Oy, Töysän Linja Oy, Haapamäen Seudun Reserviläiset ry, Keuruun Sähkö Oy, Keuruun Osuuspankki, Suomen Vesileikkaus Oy ja Keuruun Saha ja Erä.

Näyttely on avoinna 18.6. - 30.9.2014 ma - su klo 11 - 17, juhannuksena suljettu. Syyskuussa avoinna ti - to klo 10 - 15. Pääsymaksu 2 €, alle 18-vuotiaat ilmaiseksi.

Vanhan Keuruun syysmarkkinoiden aikaan lauantaina 20.9. klo 14:00-14:30 on mahdollista päästä tutustumaan oppaan johdolla 300 vuoden takaisiin tapahtumiin Keuruun museon  näyttelyssä Herpmanin pojat-isoviha Keuruulla. Keitä Herpmanin pojat olivat ja millaisia olivat ne isonvihan aikaiset uroteot, jotka säilyivät keuruulaisten mielissä vuosisatojen ajan ja innoittivat monia kirjailijoita?

Opastettu kierros alkaa klo 14 ja kestää noin 30 minuuttia. Näyttelyyn on markkinapäivänä vapaa pääsy kaikilta.
(2 € pääsymaksu), alle 18-vuotiaat ilmaiseksi.

Muita tapahtumia:

Keuruun Talkooteatterissa Musta syksy - papin poikien isoviha. Ensi-ilta su 14.9.,  näytökset ke 17.9., to 18.9. ja pe 19.9. klo 19.

Kansalaisopistoon luentosarja liittyen Herpmanin poikiin ja isoonvihaan:
16.9. Suuri Pohjan sota. Professori Kustaa H. J. Vilkuna.
7.10. Herpmanin pojat - totta ja tarinoita. Amanuenssi Hanne Rokkonen
11.11. Herpmanin poikain muistomerkit. HuK Helena Kukkamo

Sunnuntaina 20.7. klo 10 Keuruun vanhassa kirkossa on Herpmanin poikien juhlajumalanpalvelus.

Kuva: Ulla Tulonen: Herpmanin pojat, 2014. Kuvansiirto, teoksessa käytetty Pirre Vaijärven kuvitusta Asko Martinheimon kirjaan Kolme sissiä.

Vaissi vaaka vihrea1
HaapamaenSeudunReser Haapamäen Seudun Reserviläiset ry

Aukioloajat

Keuruun museo on avoinna
ti - pe klo 11–16.

Perjantaina 8.3. pidennetty aukiolo klo 18 asti.

Talvinäyttelyihin vapaa pääsy.
Kesänäyttelyyn pääsymaksu  8 €/5 €. Alle 18-vuotiaat ilmaiseksi.

Museon toimisto
museo@keuruu.fi

museokortti logo sloganilla
Meille käy museokortti!

Löydät meidät myös Facebookista

- ja Instagramista!

- sekä Youtubesta!

Keuruun museo on esteetön.

Museonjohtaja

Laura-Kristiina Moilanen