Timo Hannunen

Kauden taiteilija, syyskausi 2009
AJAN HEIJASTUS MUSTASSA GRANIITISSA

Kuvanveistäjä Timo Hannunen on kertonut pohtivansa töissään aikaa ja sen olemusta, hetkeä ja muistia. Myös taiteilijantien materiaalit mittaavat aikaa: puun ammattityöstäjä kulki grafiikan kautta veistämään lujaa vastusta, graniittia. Ajan heijastus näkyy useissa julkisissa, monumentaalisissa töissä, joista osa on hautamuistomerkkejä.

Timo Hannunen syntyi Multialla 1969. Hän opiskeli puuseppä-artesaaniksi Petäjäveden käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa. Kuvanveisto valikoitui omaksi alaksi Limingan taidekoulussa. Hannunen valmistui Kankaanpään taidekoulusta 1995.

Veistäjän uralla merkittävä oli opintoaika Siperiassa 1994, jolloin ympäristö ja yksinäisyys siilasivat töihin yksinkertaiset, karun selkeät muodot. Teosten pintakäsittely rosoisesta silkkiseen on vaihtelevaa ja elävää, kiven olemusta oivaltavaa. Hannunen käy taiteessaan usein vuoropuhelua luonnon, rakennetun ympäristön ja elämän arvoituksen kanssa; elävä virta syöksyy symbolisesti mustassa graniitissa kuten taiteilija Juice Leskisen hautamuistomerkissä.

Hannusella on takanaan kotimaassa ja ulkomailla yli 50 omaa tai yhteisnäyttelyä vuodesta 1992 alkaen. Hän on saanut vuodesta 1994 lukuisia huomionosoituksia ja apurahoja sekä julkisia tilauksia, joista tunnetuimpia ovat Tampereen Kalevankankaan hautausmaalla Juice Leskisen muistomerkin lisäksi taiteilijaprofessori Veikko Sinisalon muistomerkki sekä Jyväskylän kaupungin tilaama Halla Kuokkalan kiertoliittymässä. Oulun Saarelan veistospuistossa Hannusen teoksia on seitsemän. Hannusen teoksia on julkisissa ja yksityisissä kokoelmissa sekä kotimaassa että ulkomailla.

Timo Hannunen on Suomen kuvanveistäjäliiton sekä Keuruun ja Jyväskylän taiteilijaseurojen jäsen. Hän on toiminut myös Jyväskylän taiteilijaseuran johtokunnassa.

Teksti: Orvokki Vääriskoski

Lue lisää Timo Hannusesta